سوالات متداول

-برخی سوالات رایج خودرو

پرسش و پاسخ سوالات

چراغ چک ماشین، یک هشدار مهم است که نشان می‌دهد مشکلی در سیستم خودرو وجود دارد. دلایل روشن شدن این چراغ بسیار متنوع است و می‌تواند از یک مشکل جزئی تا یک ایراد جدی در خودرو را شامل شود. در زیر به برخی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین اشاره می‌کنیم:

  • خرابی سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن وظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در اگزوز را بر عهده دارد. خرابی این سنسور می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور و روشن شدن چراغ چک شود.
  • مشکل در سیستم احتراق: شمع‌ها، وایر شمع‌ها، کوئل و سایر اجزای سیستم احتراق در صورت خرابی می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند. این مشکلات اغلب با علائمی مانند سخت روشن شدن خودرو، افت قدرت موتور و لرزش خودرو همراه هستند.
  • مشکل در سیستم سوخت‌رسانی: گرفتگی فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت، نشتی در سیستم سوخت‌رسانی و مشکلات مربوط به انژکتورها از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند. این مشکلات اغلب با کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و لرزش موتور همراه هستند.
  • خرابی مبدل کاتالیزور: مبدل کاتالیزور وظیفه کاهش آلایندگی گازهای خروجی از موتور را بر عهده دارد. خرابی این قطعه می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک شود.
  • مشکل در سیستم خنک‌کننده: کمبود آب رادیاتور، خرابی واتر پمپ، گرفتگی رادیاتور و خرابی ترموستات از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند. این مشکلات اغلب با افزایش دمای موتور و روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور همراه هستند.
  • مشکلات مربوط به سیستم تعلیق و فرمان: ساییدگی کمک فنرها، خرابی بوش‌ها، خرابی سیبک‌ها و مشکلات مربوط به فرمان نیز می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند. این مشکلات اغلب با لرزش فرمان، کشیده شدن خودرو به یک سمت و صداهای غیرعادی هنگام رانندگی همراه هستند.
  • شل بودن درپوش باک: در برخی موارد، شل بودن درپوش باک نیز می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود.
  • خطاهای موقت: گاهی اوقات، خطاهای موقت در سیستم خودرو نیز می‌توانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند. این خطاها اغلب با خاموش کردن و روشن کردن مجدد خودرو برطرف می‌شوند.

دیاگ (DIAG) مخفف عبارت Diagnostic است و به دستگاهی گفته می‌شود که برای تشخیص و عیب‌یابی سیستم‌های الکترونیکی خودرو استفاده می‌شود. این دستگاه به صورت یک ابزار ارتباطی عمل کرده و به کامپیوتر مرکزی خودرو متصل می‌شود. با استفاده از دیاگ می‌توان به اطلاعات ذخیره شده در ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودرو دسترسی پیدا کرد.

ECU یا واحد کنترل الکترونیکی، مغز متفکر خودرو است و تمامی عملکردهای الکترونیکی خودرو از جمله موتور، گیربکس، سیستم ترمز، کیسه هوا و … را کنترل می‌کند. هرگونه اختلال در عملکرد این سیستم‌ها می‌تواند در ECU ثبت شود و به صورت کد خطا نمایش داده شود.

چه اطلاعاتی را می‌توان از دیاگ خودرو استخراج کرد؟

  • کدهای خطا: دیاگ می‌تواند کدهای خطایی که توسط سنسورها و عملگرهای مختلف خودرو ثبت شده‌اند را نمایش دهد. این کدها به مکانیک کمک می‌کنند تا علت دقیق مشکل را شناسایی کند.
  • پارامترهای عملکردی خودرو: دیاگ می‌تواند اطلاعاتی مانند دور موتور، دمای موتور، فشار سوخت، وضعیت سنسورهای مختلف و … را نمایش دهد. این اطلاعات به مکانیک کمک می‌کند تا عملکرد کلی خودرو را ارزیابی کند.
  • تنظیمات خودرو: در برخی موارد، دیاگ می‌تواند برای تنظیم پارامترهای مختلف خودرو مانند زمان جرقه‌زنی، نسبت سوخت به هوا و … استفاده شود.

چرا استفاده از دیاگ خودرو اهمیت دارد؟

  • تشخیص سریع و دقیق مشکلات: دیاگ می‌تواند به سرعت و دقت مشکلات خودرو را شناسایی کند و از تعمیرات غیر ضروری جلوگیری کند.
  • کاهش هزینه‌های تعمیر: با تشخیص زودهنگام مشکلات، می‌توان از بروز مشکلات بزرگ‌تر و هزینه‌های بیشتر جلوگیری کرد.
  • افزایش عمر مفید خودرو: با استفاده از دیاگ می‌توان از سلامت خودرو اطمینان حاصل کرد و عمر مفید آن را افزایش داد.

موتور خودرو قلب تپنده آن است و هرگونه اختلال در عملکرد آن می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود. در زیر به برخی از رایج‌ترین مشکلات موتور خودرو اشاره می‌کنیم:

  • مشکلات مربوط به سیستم احتراق: این مشکلات شامل خرابی شمع‌ها، وایر شمع‌ها، کوئل، سنسور اکسیژن و سایر اجزای سیستم احتراق می‌شود. این مشکلات معمولاً با علائمی مانند سخت روشن شدن خودرو، کاهش قدرت موتور، لرزش موتور و افزایش مصرف سوخت همراه هستند.
  • مشکلات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی: گرفتگی فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت، نشتی در سیستم سوخت‌رسانی و مشکلات مربوط به انژکتورها از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث اختلال در عملکرد موتور شوند. این مشکلات اغلب با کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و لرزش موتور همراه هستند.
  • مشکلات مربوط به سیستم خنک‌کننده: کمبود آب رادیاتور، خرابی واتر پمپ، گرفتگی رادیاتور و خرابی ترموستات از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث افزایش دمای موتور و آسیب به آن شوند.
  • مشکلات مربوط به سیستم روغن‌کاری: کاهش سطح روغن موتور، استفاده از روغن نامرغوب، گرفتگی فیلتر روغن و خرابی پمپ روغن از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث آسیب به قطعات داخلی موتور شوند.
  • مشکلات مکانیکی: ساییدگی پیستون‌ها، خرابی میل لنگ، ترک خوردگی بلوک سیلندر و سایر مشکلات مکانیکی نیز می‌توانند باعث اختلال در عملکرد موتور شوند.
  • مشکلات مربوط به سیستم زمان‌بندی: خرابی تسمه تایم یا زنجیر تایم می‌تواند باعث تداخل سوپاپ‌ها با پیستون‌ها و آسیب جدی به موتور شود.
  • مشکلات الکترونیکی: خرابی ECU (واحد کنترل الکترونیکی) و سنسورهای مختلف می‌تواند باعث اختلال در عملکرد موتور و روشن شدن چراغ چک شود.

 

سیلندر یکی از اجزای اصلی موتور خودرو است که نقش مهمی در تولید قدرت ایفا می‌کند. خرابی یا از کار افتادن یک یا چند سیلندر می‌تواند عملکرد موتور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

-علائم

  • کاهش قدرت موتور: یکی از بارزترین علائم از کار افتادن سیلندر، کاهش محسوس قدرت موتور است. خودرو شتاب کمتری خواهد داشت و به سختی سرعت می‌گیرد.
  • لرزش موتور: زمانی که یکی از سیلندرها کار نکند، موتور به صورت نامنظم کار کرده و لرزش خواهد داشت. این لرزش ممکن است در دور آرام یا هنگام شتاب‌گیری بیشتر احساس شود.
  • مصرف سوخت بالا: از کار افتادن سیلندر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. زیرا موتور برای تولید همان قدرت، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.
  • دود کردن خودرو: رنگ دود خروجی از اگزوز می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در سیلندر باشد. دود آبی رنگ معمولاً نشان‌دهنده سوختن روغن و دود سیاه نشانه سوختن بنزین اضافی است.
  • صدای غیرعادی از موتور: صدای کوبش یا تق‌تق از موتور می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مکانیکی در سیلندر باشد.
  • روشن نشدن یا سخت روشن شدن موتور: در برخی موارد، از کار افتادن سیلندر می‌تواند باعث روشن نشدن یا سخت روشن شدن موتور شود.
  • روشن شدن چراغ چک: اکثر خودروهای مدرن به سنسورهایی مجهز هستند که مشکلات موتور را تشخیص داده و چراغ چک را روشن می‌کنند.

-دلایل

  • خرابی واشر سرسیلندر: واشر سرسیلندر وظیفه آب‌بندی بین سرسیلندر و بلوک سیلندر را بر عهده دارد. در صورت خرابی این واشر، ممکن است مایع خنک‌کننده یا روغن وارد سیلندر شود و باعث اختلال در عملکرد آن شود.
  • ساییدگی پیستون یا بوش سیلندر: با گذشت زمان و استفاده زیاد، پیستون‌ها و بوش سیلندرها ممکن است ساییده شده و باعث کاهش کارایی سیلندر شوند.
  • مشکلات مربوط به سیستم احتراق: خرابی شمع، وایر شمع، کوئل یا سنسورهای مربوط به سیستم احتراق می‌تواند باعث از کار افتادن سیلندر شود.
  • مشکلات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی: گرفتگی انژکتور، خرابی پمپ سوخت یا مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند باعث عدم رسیدن سوخت کافی به سیلندر شود.
  • مشکلات مکانیکی در مکانیزم سوپاپ‌ها: خرابی سوپاپ‌ها، فنرهای سوپاپ یا میل‌سوپاپ می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیلندر شود.

 

اروم امداد همه روزه حتی ایام تعطیل به صورت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان می باشد.